fredag den 3. oktober 2008

Anne Carson - Essay om fejl (2. udkast).

Det er også sandt at jeg drømmer om tilsølede ruskindshandsker.
Og jeg har gjort det
siden den dag jeg læste
i den 3. offentliggjorte udgave af Freuds breve
(det var år efter at jeg holdt op med at se ham)
En sætning som jeg her skal citere i sin helhed.
Brev til Ferenczi 7.5.1909:
"Han ser overhovedet ikke ud som en digter med undtagelse af øjenvipperne."/
Freud tøver med at henvise til mig
men
lad mig fortælle dig
Det var ikke et umærkeligt stik.
Her
Kan jeg parafrasere Descartes
Hånden det travle instrument
Eller lade det fare.
Når alt kommer til alt
Hvad er du og jeg sammenlignet med ham?
Duft af afbrændte røgelsespastiller.
Jeg husker stadig frasen hver gang jeg passerer det sted.

– fra MEN IN THE OFF HOURS (2000). Overs. H. M. Toft.

Ingen kommentarer: