mandag den 12. juni 2017

Louis Zukofsky

Jeg holder meget af Louis Zukofskys (1904-1978) tekster. Desværre er de stadig relativt ukendte i en større offentlighed, hvilket formentlig skyldes den mest mærkelige forvaltning af rettighederne til et forfatterskab, som jeg nogensinde er stødt på, i form af truslerne fra Louis Zukofskys søn violinisten Paul Zukofsky om overhovedet at beskæftige sig med LZ - se her.

Rygter på Facebook peger imidlertid på at PZ er død for kort tid siden, hvilket jo er trist, men også åbner op for at LZ nu kan blive formidlet, sådan som han fortjener det. Rygtet, stadig fra Facebook, siger også at et større amerikansk forlag overtager administrationen af rettighederne til Paul Zukofsky. 



Uddrag fra A ”14”

moon
loon
bless
light
he
pees
pea
blossom
sun’s
peer.




2 kommentarer:

Martin Glaz Serup sagde ...

Det havde jeg ikke hørt, ja, Henrik, det er på mange måder, for kunsten, lovende nyheder... Jeg har bl.a. en ven, en betydelig akademiker, der har måttet opgive at udgive sin afhandling om Zukofsky af de årsager du nævner!

Unknown sagde ...

Kære Martin

Ser først din kommentar nu. Men ja, jeg har også hørt om flere som har opgivet at beskæftige sig med LZ pga PZ's vanvittige krav. Forhåbentlig bliver det nu igen muligt både at skrive om og oversætte LZ. Jeg vil se om jeg kan få rettigheder til et udvalg på dansk.

Hilsen
Henrik